Zwycięzcy X edycji konkursu „Fizyczne Ścieżki”

„Przestrzenne układy oporników” Bartosza Marchlewicza, Tomasza Sokołowskiego i Mateusza Zycha z Liceum Ogólnokształcące im. mars
„Przestrzenne układy oporników” Bartosza Marchlewicza, Tomasza Sokołowskiego i Mateusza Zycha z Liceum Ogólnokształcące im. marsz. S. Małachowskiego w Płocku zdobyły I miejsce w kat. praca naukowa, fot. Łukasz Adamowski"

Jak co roku, finaliści oraz ich opiekunowie naukowi nie zawiedli. Niemalejące zainteresowanie fizyką, wiedza połączona z ciekawością,  wytrwałość w poszukiwaniu odpowiedzi, radość z poznawania przyrody - to wszystko zaprezentowali uczniowie 11 kwietnia br. na jubileuszowym podsumowaniu konkursu.

Odbywający się tradycyjnie w Instytucie Fizyki PAN w Warszawie finał wyłonił najlepszych uczestników konkursu w trzech kategoriach: pracy naukowej, pokazu i eseju.

Najlepszymi w kategorii pracy naukowej okazali się Bartosz Marchlewicz, Tomasz Sokołowski i Mateusz Zych z Liceum Ogólnokształcące im. marsz. S. Małachowskiego w Płocku. Inspiracją ich pracy pt. „Przestrzenne układy oporników” stało się teoretycznym zagadnienie wyznaczania oporu zastępczego oporników. Dzięki nim zadanie rozpoczynające się od słów „Rozważmy nieskończoną sieć oporników w kształcie kratki oraz wyznaczmy opór zastępczy takiego układu…” zostało wzbogacone w imponujący (choć nie nieskończony) układ doświadczalny. Przy jego pomocy autorzy mogli zaprezentować wiele bardzo ciekawych spostrzeżeń.

Pierwsze nagrody w kategorii pokazu zostały wręczone Natalii Stalmach z V LO w Bielsku Białej oraz Szymonowi Pawlakowi, Karolinie Stolarczyk i Paulinie Szwed z I LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu.

Natalia Stalmach, z racji swego pochodzenia z miejscowości mającej statut uzdrowiska, która od kilku lat jest zagrożona szkodliwymi skutkami eksploatacji węgla kamiennego, zdecydowała się na budowę sejsmografu i przedstawienie metody pomiarowej siły wstrząsów. Do samodzielnego wykonania urządzenia wykorzystała m. in. głośnik niskotonowy, statyw do aparatu fotograficznego, sprężynę, metalową rurkę, miskę magnetyczną. Uderzenie w deskę wytwarzało wibracje, które przenoszone do głośnika, znajdującego się w skonstruowanym sejsmografie, zostawało przekształcone na sygnał elektryczny rejestrowany w komputerze.

Równie wysoko została oceniona praca pt. „Wytrzymałość” licealistów z Wielunia, którzy w niezwykle atrakcyjny sposób zaprezentowali wytrzymałe konstrukcje z materiałów mało wytrzymałych. Ponadto przeanalizowali, od czego zależy wytrzymałość materiałów, a także proces rozchodzenia się pęknięć. Widzowie na własne oczy mogli przekonać się, ile może wytrzymać lina z papieru toaletowego, makaronowe konstrukcje oparte na kratownicach, a także most wykonany z makaronu „spaghetti”.

Po dynamicznej i emocjonującej części pokazów przyszła pora na bardziej refleksyjną część finału, w której oceniane były eseje poświęcone fizyce. W tej kategorii laur pierwszeństwa przyznano Weronice Moczulskiej z III kl. Gimnazjum w Siemiatyczach za pracę „Fizyka integrująca, fizyka inspirująca”.

Gimnazjalistka urzekła jury konkursowe dojrzałością spostrzeżeń dotyczących przyczyn braku motywacji jej rówieśników do nauki szkolnej. Według niej jedna z podstawowych przyczyn jest podstawa programowa realizowana w szkole, która zamyka zagadnienia w obrębie każdego, konkretnego przedmiotu, tym samym uniemożliwia uczniowi zauważenie naturalnych powiązań między różnymi innymi dziedzinami nauki.

Więcej informacji o pozostałych laureatach, przyznanych nagrodach i szczegółach przebiegu konkursu znajduje się na stronie fizycznesciezki.pl

Tegoroczny konkurs objęli patronatem Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Internetowy System Antyplagiatowy  plagiat.pl i Centrum Nauki Kopernik.

Zwycięzcom i finalistom gratulujemy wysokiego poziomu ich prac, a wszystkim uczestnikom oraz nauczycielom fizyki, opiekunom naukowym - dziękujemy za zaangażowanie.

„Przestrzenne układy oporników” Bartosza Marchlewicza, Tomasza Sokołowskiego i Mateusza Zycha z Liceum Ogólnokształcące im. marsz. S. Małachowskiego w Płocku zdobyły I miejsce w kat. praca naukowa, fot. Łukasz Adamowski